Sociální platformu LinkedIn lze laicky nazvat „shromaždištěm profesionálů z nejrůznějších oborů“.
Zatímco takový Facebook je v posledních letech spíše stránkou pro sdílení „zábavy“ a zážitků, LinkedIn poskytuje zázemí odborníkům, kteří chtějí prezentovat svůj byznys v on-line světě, popřípadě potřebují přímo komunikovat mezi sebou.
Podíváte-li se, jak funguje LinkedIn, zjistíte, že se de facto jedná o „kroniku“ profesionálních profilů, kde si kupříkladu marketingový poradce může zadat svůj osobní životopis, souhrn úspěchů, příklad nabízených služeb, a po zobrazení profilu se nabízí i možnost kliknutí na související odkaz, nebo další webovou stránku.
Zdá se to snadné, že?
LinkedIn recenze nicméně mluví jasně. V poslední době stále přibývá případů, kdy na první pohled vypilovaný firemní profil:
- Je po kliknutí na odkaz neúplný, případně „lajdácky“ vyplněný.
- Sdílí informace, které neodpovídají zaměření profilu, což mají být profesní dovednosti a souhrn poskytovaných služeb.
- Spravuje osoba, která se chová neprofesionálně a „zaneřádí“ stránku nesmysly.
Tato sociální síť je vysoce odborná a byla založena proto, aby se experti z různých oblastí měli kde „scházet“, diskutovat, vyměňovat odkazy, předávat dovednosti a především – vytvořit si seriózní reklamní kampaň, kterou osloví nové klienty.
Vytvořit profesionální profil na LinkedIn není snadné, chce to zkušenosti, dobré tipy a občas i manuál po ruce.
Tento článek nechť je průvodcem tvorby firemního LinkedIn profilu i odpovědí na otázku: „Proč si založit LinkedIn?“.
Jak vyšperkovat profesionální LinkedIn profil?
10 tipů pro začátečníky i pokročilé.
LinkedIn (česky „Propojeno“), profesní sociální síť, byla založena v roce 2002 v Kalifornii.
Základní profil včetně zobrazení životopisu, dovedností, pracovních úspěchů a kariérního postupu, je uživatelům k dispozici zdarma.
Není proto divu, že ve vyhledávání je LinkedIn stále populárnější platformou, sdružující k letošnímu roku takřka 700 milionů členů, z toho 1,5 milionu v Čechách.
Na otázku „Jak používat LinkedIn?“ existuje spousta odpovědí i uživatelsky příjemný manuál v angličtině, nicméně vězte, že po přihlášení budete postupovat intuitivně, neboť pozadí stránky je esteticky přívětivé a správa je nastavena tak, aby ji všichni pochopili.
Kamenem úrazu ale může být tvorba – „Jak na LinkedIn profil?“.
Otázka, která je ve vyhledávání Googlu na předních příčkách.
Zahraniční média (zejména UK) přináší pokročilý návod vhodný pro začátečníky i osoby se zkušenostmi, který snadno najdete kliknutím na odkaz na oficiální LinkedIn stránce.
My vám chceme poskytnout několik esenciálních rad, které z průměrného firemního profilu udělají vysoce profesionální stránky pravého byznysu.
- Založte si profil pod svým pravým jménem a použijte prvotřídní fotografie.
- Vymyslete chytlavý nadpis a nespoléhejte se jen na strohý název pracovní pozice.
- Rozesílejte žádosti o „přidání do kontaktů“.
- Z neutrálního výpisu kariérních úspěchů udělejte chytlavý a čtivý příběh.
- Vyhlaste válku „cool“ slovům.
- Požadujte od klientů zpětnou vazbu.
- Budujte síť kontaktů = „networkujte“.
- Sdílejte své odhodlání dále se vzdělávat.
- Komentujte, vyplňujte, pilujte!
- Publikujte dlouhodobě platný content a využijte jej k navázání prospěšných konverzací.
Založte si profil pod skutečným jménem a vkládejte špičkové fotografie
Nezáleží na tom, jaký si zvolíte LinkedIn login, ten klienty nezajímá. Ale jméno profilu by mělo být seriózně vaše vlastní jméno.
Firemní stránka na LinkedIn platformě ukazuje vaši profesní tvář, proto by měla být brána vážně.
Nastavit si profil pod vlastním jménem znamená být profesionál a chtít doopravdy zapůsobit na možné spolupracovníky nebo klienty.
S fotografiemi v profilu i na pozadí se to má stejně.
Úvodní obrázek je vaší vizitkou, je to způsob, jakým jste lidem u obrazovky představeni.
Existují skvělé rady od britských marketérů, jak vybrat správný profilový obrázek na LinkedIn:
- Ujistěte se, že obrázek je aktuální a znázorňuje vaši skutečnou podobu.
- Váš obličej by měl zabírat asi 60 % plochy fotografie.
- Oblékněte si na focení to, co byste do práce chtěli nosit.
- Usmívejte se očima, nejen ústy!
Vymyslete chytlavý nadpis a nespoléhejte se jen na strohý název pracovní pozice
Neexistuje žádné pravidlo, které říká, že popis v horní části vaší profilové stránky musí být pouze název pracovní pozice.
Do pole nadpisu napište něco více o sobě. O tom, jak vnímáte svou roli a proč děláte to, co děláte.
Pokud máte ve své společnosti zkušené obchodní zástupce, pro inspiraci si rychle prohlédněte nadpisy na jejich profilových stránkách.
I drobná změna může udělat hodně – např. místo strohého popisu pozice „IT technik“ zkuste „Na slovo vzatý odborník na IT zapeklitosti, který poradí s programováním i vložením DVD do ramky“.
Nudný nadpis zmizel a odvážnější popis minimálně zaujme.
Ještě lépe funguje profesní motto.
Vzor „Není důležité, jak svou práci děláš, ani kolik jí stihneš. Důležité je, jestli do ní vkládáš své srdce!“ najdete na každém třetím LinkedIn profilu.
Rozesílejte žádosti o „přidání do kontaktů“
Pravidlo zní „Směřujte od známých k neznámým“.
Je dobré začít budovat „adresář kontaktů“ na LinkedIn profilu tím, že se pokusíte najít osoby, které znáte z minulosti (jako příklad uvedu bývalé spolužáky, kamarády, kolegy z práce, známé, apod.) a pošlete jim žádost o přidání do kontaktů.
Od těchto lidí vede cesta k dalším, které zatím nemáte to štěstí znát, ale např. po přečtení recenze a kliknutí na odkaz na jejich profilu zjistíte, že jste si profesně blízcí a z vaší komunikace by mohla vzejít třeba zajímavá spolupráce.
Nebojte se oslovovat další odborníky!
Z neutrálního výpisu kariérních úspěchů udělejte chytlavý a čtivý příběh
Ujistěte se, že pole „Souhrn“ nenecháváte prázdné!
Je až s podivem, kolik profesionálů nechává tento úsek nevyplněný.
Jistě, máte vložený podrobný životopis, průvodní fotografie, skvělý seznam odkazů, zvládáte bezvadně marketing této sociální platformy – ale pole Summary Example zeje prázdnotou! Proč?
Britští marketéři říkají: „Pole ‚Souhrn‘ je vaší šancí vyprávět svůj vlastní příběh. Nepoužívejte jej tedy pouze k opakovanému vypsání dovedností nebo názvů pracovních pozic. Pokuste se profil oživit, vysvětlit, proč speciálně na těchto dovednostech záleží.“
Nebojte se investovat nějaký čas, vyzkoušejte několik konceptů. Toto je vaše nejosobnější část marketingového obsahu a stojí za to jí věnovat čas.
Vyhlaste válku příliš používaným „cool“ slovům
V angličtině „Buzzwords“, česky bychom řekli možná „Přehnaně používaná slova“.
Jsou to adjektiva, která se v nadpisech a shrnutích LinkedIn profilů používají tak často, že jsou téměř bezvýznamná.
Žebříčky nejpoužívanějších módních slov zahrnují výrazy jako:
- Specializované
- Strategické
- Zkušené
- Odborné
- Kreativní
- Inovativní
Bezvýznamné použití těchto slov nepřesvědčí klienty, že těmito vlastnostmi skutečně oplýváte.
Musíte je také předvést, tj. dokázat lidem, že právě vaše služby jsou ty „specializované“, protože používáte „inovativní přístupy“ a „kreativní nápady“, kromě toho se spoléháte na „zkušené pracovníky“, atd.
Požadujte od klientů zpětnou vazbu
Manuál na LinkedIn upozorňuje uživatele, aby neopomíjeli sekci „Doporučení“.
Vyplněním tohoto pole zaručujete dvojitý benefit pro sledující – nabídnete jim k nahlédnutí recenze na svou vlastní osobu (společnost) a byznys, přičemž sami můžete napsat reference na jiné osoby na LinkedInu a doporučit je dalším.
Lidé pak budou vědět, koho na LinkedIn platformě sledovat, což jim velice usnadní výběr vhodných expertů.
Vy na tom strávíte jen zlomek času – stačí napsat příspěvek s recenzí, popř. zažádat někdejší (nebo stávající) klienty o „feedback“.
Budujte síť kontaktů = „networkujte“
Uznávaní a zkušení LinkedIn profesionálové mají vybudovanou slušnou síť kontaktů. Ta jim ale nepřistála jen tak v klíně, naopak se museli hodně „dřít“, aby ji vytvořili.
Každý z expertů, i ten největší, začínal kdysi na „zelené louce“, tzn. měl pár kontaktů, netušil, jak LinkedIn funguje, kupoval publikace s návody, mžoural na manuál a … netušil.
Postupem času (a pílí) dokázal vystavět obdivuhodnou síť adres a kontaktů, což přináší nemalé výhody:
- Máte kontakt na kteréhokoli odborníka, kterého právě potřebujete.
- Můžete si s lidmi v adresáři vyměňovat kontakty, nebo doporučovat klienty.
- Se spřátelenými adresami můžete rozjet „affiliate kampaň“, kdy si navzájem sdělíte odkazy, nápady, doporučení, recenze, rady a zkušenosti.
- Vybudujete si solidní stránku s referencemi, získáte více klientů a tudíž větší možnost sesbírat kladná hodnocení. Tím se znásobí vaše věrohodnost coby firemního profilu.
Sdílejte své odhodlání dále se vzdělávat
Na začátku jsme hovořili o tzv. „LinkedIn manuálu“, do kterého můžete na oficiálních stránkách nahlédnout on-line. Tím ale možnost sebevzdělávání nekončí.
Samozřejmostí je i on-line kurz, nazvaný „LinkedIn Learning Course“. Po jeho absolvování obdržíte certifikát, k jehož vložení do firemního profilu slouží tzv. History Section.
Statistiky ukazují, že klienti vybírají právě ty odborníky, kteří mají tendence se stále vzdělávat, tzn. neprezentují se jako „všeználci“.
Jsou ochotni připustit, že něčemu nerozumí a chtějí se věc naučit.
LinkedIn recenze uvádějí, že držitelé certifikátu o absolvování LinkedIn kurzu jsou mezi zákazníky o takřka 50 % oblíbenější než ti ostatní.
Komentujte, vyplňujte, pilujte!
Máte-li vytvořený LinkedIn profil, který je navíc už poměrně známý a úspěšný, není čas „usnout na vavřínech“.
Esenciální je stále aktualizovat osobní informace, „oživovat“ seznam odkazů, případně i měnit údaje v životopisu.
Píšete-li rádi články, určitě nezapomeňte napsat příspěvek, sdílet publikace, které se vztahují k oblasti vaší působnosti, a čas od času změnit i motto na profilu.
Odborníci radí zvyšovat povědomí o vlastní osobě vhodným komentováním.
Je nasnadě, že v rámci LinkedIn platformy nebudete jen „pyšně“ velebit své dílo a „pilovat“ vlastní profil do nesmyslných detailů, ale „porozhlédnete se“ i jinde.
Jiné profily mohou být nekonečnou studnicí inspirace, zejména co se týče motta, příspěvků, recenzí, atd.
Zahlédnete-li zajímavou konverzaci, nebojte se zapojit se!
Vyjádřete souhlas, nebo zaujměte opačný názor – sepište úderný komentář, komunikujte s autory jiných příspěvků a dávejte o sobě ve společnosti „LinkedIn odborníků“ vědět.
Vždy ale komentujte slušně!
Publikujte dlouhodobě platný content a využijte jej k navázání prospěšných konverzací
Čím více sdílíte a komentujete obsah, tím více přesvědčujete o své odbornosti a o tom, že jste „právoplatným členem LinkedIn společnosti“.
Dalším přirozeným krokem je zveřejnění dlouhodobě platných příspěvků, u nichž je veliká šance, že rozpoutají dalekosáhlou diskusi.
Skvělým výchozím bodem je sledování reakce, kterou získáte na své komentáře.
Pozorujte:
- Existují určité úhly pohledu a názory, které v komentářové sekci vašeho profilu zřejmě rezonují?
- Je úroveň diskuse taková, aby vás udržela zapojeného do problémů, o kterých se ve spojení s vámi mluví?
- Jste připraveni na to, že vaše příspěvky mohou zahájit nové konverzace?
- Jste připraveni i na zapeklité a „rýpavé“ otázky?
Zvládli jste založit úspěšný LinkedIn profil a s použitím deseti rad vytvořit skvost mezi firemními stránkami?
Gratulujeme!
Nyní se zbývá naučit, jak dokonale vypilovaný profesní profil donutit vydělávat.
Věděli jste, že zkušeným expertům stačí 5 jednoduchých triků?
5 zaručených způsobů, díky kterým bude váš LinkedIn profil vydělávat. Znáte je všechny?
Máte zodpovězeno, jak založit a vytvořit LinkedIn profil. Druhá otázka zní: „Jak nastavit LinkedIn tak, aby vydělával?“.
Teoretici zvládli od založení sociální sítě LinkedIn napsat mnohá doporučení, jako například: „Zapojte e-mailový marketing“, nebo „Spojte síly s reklamními agenturami a sponzory“.
Tyto rady jsou univerzální a lze je aplikovat takřka na každé odvětví on-line marketingu.
Nás zajímají tipy, které možná nejsou tak kosmopolitně známé, ale rozhodně fungují.
- Vyviňte vlastní produkt (službu) a ten prodávejte.
- Staňte se konzultačním guru.
- Lákejte odběratele na svůj profil.
- Staňte se plnohodnotným „influencerem“.
- Prodávejte své know-how.
Vyviňte vlastní produkt a ten prodávejte
Existuje mnoho způsobů, jak vydělat peníze na LinkedIn platformě, ale nejjednodušší metodou je vytvořit tzv. „prodejný produkt“.
Mnoho lidí se rozhodlo zpeněžit „informace“, jako jsou:
- Motivační průvodci úspěchem podnikání na internetu (případně v jiných oborech).
- Návody k použití určitých přístrojů.
- Manuály pro začátečníky – zde shromažďují rady ze všech myslitelných odvětví, od založení e-mailu, klidně po pokročilé programování.
Informační produkty jsou skvělé generátory peněz, protože jsou téměř vždy digitální (rozuměj ve formě e-knihy, PDF publikace, atd.).
To znamená, že jejich výroba nebo odeslání nestojí mnoho peněz.
Mezi další dobře prodávané produkty patří tištěné knihy a publikace přímo související s vaším podnikáním.
Staňte se konzultačním guru
Na sociálních sítích se opravdu hodně konverzuje a LinkedIn v tomto není výjimkou.
Všichni registrovaní uživatelé chtějí mít bezmezný přístup ke studnicím s radami, dovednostmi, tipy a nápady, aby se mohli podle potřeby inspirovat.
Z toho vyplývá jedno – umíte-li to se slovy a máte-li v zásobě rady a recentní recenze, pusťte se do podnikání coby „konzultant a mentor“.
Divili byste se, jak je mezi lidmi tato profese oblíbená.
Marketéři radí: „Oplýváte-li odbornými znalostmi v konkrétním oboru, ujistěte se, že se lidé po zobrazení vašeho LinkedIn profilu dozvědí, že nabízíte poradenské služby.
Je to inovativní způsob, jak vydělat peníze profilem na sociální síti, přitom stačí být např. k dispozici marketingovým firmám a konzultovat s nimi směr jejich byznysu a cíle podnikání.“
TIP: Integrujte pozici odborného konzultanta přímo do své obchodní značky! Pokud to neuděláte, lidé si budou myslet, že tuto práci sháníte jen proto, že potřebujete nutně vydělat peníze navíc.
Lákejte odběratele na svůj profil
Plnohodnotné on-line podnikání není jen o tom založit si účet na jedné sociální síti a čekat zázraky. Musíte rozhodit sítě (i s háčky) všude, kde je to jen trochu možné (a relevantní).
Rozhodnete-li se, že vaší „mateřskou lodí“ bude LinkedIn, nezapomeňte si založit firemní účet i na Facebooku, Twitteru a Instagramu.
Všechny tyto platformy shromažďují obrovské množství lidí, zatímco LinkedIn sleduje jen zlomek z nich.
Onu pravdu, tedy že „Čím více sledujících, tím více výdělků“, snad není třeba zdůrazňovat.
Navíc uvažte, že LinkedIn nabízí tzv. Connection Limit (CL), tedy počet kontaktů, které se na váš profil mohou připojit, přičemž na LinkedIn platformě CL dosahuje 30 tisíc, zatímco např. Twitter má jen něco kolem 10 tisíc.
Staňte se plnohodnotným „influencerem“
„Influencer“ je česky něco jako „ovlivňovatel“, tedy osoba, která udává trend v on-line světě i mimo něj.
Jak tuto informaci použít k vydělávání peněz přes LinkedIn?
Jednoduše.
Máte-li hodně odběratelů, můžete jim nabídnout propagaci JEJICH PRODUKTŮ a na oplátku požádáte o zaplacení určité částky.
Vyděláte de facto umístěním jejich reklamy na svůj profil.
Dobré je, že čím více sledujících máte, tím menší sumu můžete požadovat, tudíž to ve finále osloveným bude připadat jako 100 % benefit – za symbolickou cenu veliká reklama.
To je skvělé, sdělíme to dál na jiných sítích. A přesně takto se vy dostanete k dalším odběratelům.
Prodávejte své know-how
Američtí konzultanti tento fenomén pojmenovávají „Sell Your Talent“ a poukazují na to, že kdokoli, kdo má znalosti a obchodní talent, může vydělávat on-line byznysem, LinkedIn nevyjímaje.
Je jasné, že musíte:
- Mít vyplněna všechna pole v LinkedIn profilu (označeno svítícími hvězdičkami).
- Vymyslet lepší a ještě lepší nadpis, který se neztratí v moři dalších.
- Moudře volit informace do životopisu a psát o skutečných kariérních úspěších.
- Poprosit své kontakty, aby vám poskytly směrodatný feedback a recenze k vašim službám.
- Aktualizovat uvedené informace nejlépe každý měsíc.
Další kroky jsou už jen složitější.
I sebelépe zpracovaný profil totiž nemá cenu, pokud vy jakožto „poskytovatel služeb“ nemáte co nabídnout. Musíte mít talent a musíte mít své know-how.
Co takhle zkusit nastudovat informace právě o „Principech zakládání profilů na LinkedIn a možnostech jejich zpeněžení“?
Absolvujte on-line kurzy, pročtěte hromadu odkazů, získejte zkušenosti prací na vlastním profilu a až budete připraveni, nabídněte konzultační služby těm, co doposud tápou.
(VÍCE INFORMACÍ ZDE)
Získejte peněžní bonusy a výhody zdarma.
(VÍCE INFORMACÍ ZDE)