Před rokem jsem se rozhodl opustit školu a založit společnost. Nicméně jsem si rychle uvědomil, že ve svých 18 letech mám hodně co dohánět. Nejen, že jsem postrádal jakékoli skutečné zkušenosti, ale také mi chybělo něco mnohem důležitějšího – síť.
Napsal Michael Thomas.
Michael Thomas vede inbound marketing ve firmě Highfive, což je startup podpořený firmami Andreessen-Horowitz, Google Ventures a některými z nejlepších investorů v Silicon Valley. Předtím byl zakladatelem a generálním ředitelem společnosti SkyRocket. Má osobní blog, na němž píše o startupech, marketingu a technologiích.
V počátečních dnech startupu jsem měl problém si svůj nápad ověřit, protože jsem neznal nikoho ve školství (logického kupce mého produktu). Poté, co jsem si smysluplnost myšlenky potvrdil, jsem měl velké obtíže s náborem týmu, který by mi produkt pomohl vytvořit. A nakonec, když jsem vyřešil obě tyto komplikace, jsem narazil na třetí zeď, kterou představovalo získání peněz.
Fráze: „Není to o tom, co víte, ale koho znáte,“ mi neustále rezonovala v hlavě. Proto jsem hledal řešení.
Jednoho dne při procházce po pláži Kitsilano ve Vancouveru mi můj mentor pověděl o jedné staré strategii, kterou používali manažeři prodeje IBM. Nazývali to „10 před 10.“ – každé ráno před 10. hodinou oslovit 10 lidí. Prakticky to pak znamenalo volání, odesílání e-mailů nebo zanechávání hlasových zpráv desíti různým lidem každé ráno.
Nápad se mi líbil. Zrovna jsem procházel obdobím, kdy jsem zoufale potřeboval kapitál – ať už by se jednalo o příjem nebo andělskou investici – a tak jsem si vytvořil svou vlastní strategii 10 do 10. Každé ráno jsem oslovil 10 lidí buď přes sítě LinkedIn či Twitter, nebo přes e-mail.
Nefungovalo to ve všech případech. Jak si možná představíte, mnoho lidí, kterým jsem zavolal nebo které jsem jinak oslovil, mě odbylo. Ale sečteno a podtrženo mi odpovědělo kolem 10-20 % lidí. Po třiceti dnech jsem se „přiblížil“ 300 lidem a asi s 30 až 60 z nich jsem se propojil. Pak mě tito lidé představili svým kolegům a má síť se brzo valila jako sněhová koule.
V tomto procesu jsem se naučil pár triků, o nichž se domnívám, že bych je měl sdílet. Tady jsou tři hlavní závěry, jež jsem byl schopen vyvodit:
Převezměte iniciativu a můžete se setkat úplně s kýmkoli, kdo se se vám líbí
Tento měsíc jsem měl příležitost setkat se s Aaronem Patzerem, zakladatelem společnosti Mint.com. Po skvělém rozhovoru v South Parku v San Francisku jsem následoval jeho rady a na oplátku obdržel tento email:
Toto prohlášení shrnulo jádro mé strategie. Všichni jsme lidé a není důvod, proč bychom se nemohli setkat s jakýmkoli člověkem, se kterým bychom chtěli.
Buďte metodičtí v tom, koho oslovíte
Obecně platí, že pokud někoho oslovujete, měli byste mít konkrétní žádost a důvod, proč by pro ně měla být schůzka přínosem. Ve zmíněném případě s Aaronem Patzerem jsem ho požádal o pomoc s vytvářením inbound marketingové strategie před vypuštěním produktu (tedy s něčím, čím je proslavený). Pak jsem mu řekl, že znám pár programátorů, kteří by se mohli dobře hodit k jeho nejnovějšímu projektu. Bez předchozí představy o tom, z čeho bude mít kterákoli ze stran užitek, je chození na kávu ztrátou času pro oba.
Buďte struční a přímí
Ve stejném duchu, jako je má poslední rada, je důležité být při oslovování lidí stručný a přímý. Odeslání dlouhých e-mailů s mnoha dotazy nebo neurčitými otázkami přináší nižší odezvu a plýtvá časem. Takže posílejte krátké e-maily. Dnes, když někomu píšu e-mail, píšu ve třech stručných oddílech, které mají za cíl řešit počáteční otázky příjemce:
- Proč mi sakra píšeš? (tj. nějaké vysvětlující informace o tom, na čem pracuji nebo jak jsem se o nich dozvěděl)
- Co ode mě chceš? (tj. konkrétní žádost – většinou 30 minutové setkání)
- Co z toho plyne pro mě? (tj. důvod, proč by mi měl daný člověk pomoci – obvykle najít nějaké výhody pro jejich aktuální obchodní podnik)
Jestliže něco v životě chcete uskutečnit, je jisté, že budete potřebovat nějakou pomoc. Pro někoho to znamená oslovení přátel a bývalých spolupracovníků. Avšak pro ty z nás, kdo nemáme ani trošku odborné praxe, je důležité hledat kousky skládačky a nalézt alternativu. Během posledních 12 měsíců jsem si vybudoval pevné vztahy se stovkami zajímavých lidí. Následné rozhovory mě naučily víc, než jsem se kdy mohl naučit ve škole.
Cílem nikdy nebylo dosáhnout 500+ spojení na LinkedIn, ale najít mentory, přátele a v některých případech zákazníky, o jejichž problémech jsem se domníval, že bych je dokázal vyřešit. Stručně řečeno klíčem k budování pevných vztahů je dávat víc, než si berete, a mít v sobě také velkou dávku ctižádosti.
Z anglického originálu How to Build a Network in 30 Days přeložila Veronika Portešová.
(VÍCE INFORMACÍ ZDE)
Získejte peněžní bonusy a výhody zdarma.
(VÍCE INFORMACÍ ZDE)