Studujete-li vysokou školu, pak většina z vás pravděpodobně řeší denně otázku, co s vámi jednou bude, až dostudujete.
Pokud si tuto otázku pokládáte i v den, kdy přebíráte diplom, pak to znamená jediné: na život za zdmi školy jste se dostatečně nepřipravili už během vzdělávacího procesu. To, v čem je problém, jsou na jedné straně nedostatečné praktické zkušenosti z pracovního procesu, který nějakým způsobem doplňuje znalosti, jež získáváme ve škole, na straně druhé je to strach z vlastní nekompetentnosti.
Příklad: studuji obor XY, jednou bych rád vykonával práci P, proto sleduji nabídky, které profilu mé vysněné práce odpovídají. Když se ale podívám do požadavků na tuto pozici, zjišťuji, že spoustu požadovaných věcí neumím a neovládám, proto na nabídku nereaguji a čekám, že jednou do této pracovní pozice „dozraji“. Můj vlastní strach mi zabránil využít příležitost k získání pracovního místa.
Předpokládejme, že jste si vybrali ke studiu obor, který vás naplňuje, který vás baví a kterému byste se rádi věnovali v rámci svého zaměstnání. Čekat, až tento obor dostudujete, abyste se mohli porozhlížet po vhodném místě, se nemusí vyplatit.
„Absolventi škol tvoří jednu z rizikových skupin ekonomicky aktivních obyvatel, která se hůře uplatňuje na trhu práce. […] Absolventi jsou znevýhodněni nedostatkem praxe, chybějícími pracovními návyky a minimem zkušeností.“
V září tohoto roku hledalo práci bezmála 560 tisíc lidí.“ Absolventi škol a mladiství z tohoto čísla ukrajují asi 5% část. Na jedno pracovní místo připadá asi 14 uchazečů. V některých krajích ČR i 55 uchazečů. Co děláte už teď během svého studia, abyste „porazili“ těch X uchazečů před vámi?
Jaké máte možnosti, pokud chcete zvýšit svoji uplatnitelnost na pracovním trhu a redukovat problémy spojené s hledáním pracovního místa po ukončení školy?
Během studia chodíme na nejrůznější brigády a příležitostné práce, které nám přinesou pár kaček navíc, ale často nemají nic společného s naším oborem studia. Pokud chceme naše znalosti a dovednosti získané ze školních lavic aplikovat v reálném životě, pak to lze udělat prostřednictvím praxe nebo stáže v konkrétní instituci.
V současné době se roztrhl pytel s nejrůznějšími nabídkami, takže je z čeho vybírat. Praxi můžete získat v Čechách i v zahraničí, může vám ji zajistit škola, na které studujete, nebo jeden z mnoha webových portálů, které se na praxe a stáže specializují. Např.:
JOBTED je online portál nabízející velké množství stáží, trainee programů a jiných příležitostí v rámci celé Evropy. Pracovat tak můžete jako programátor ve firmě v Budapešti nebo nastoupit na stáž v online marketingové agentuře v Londýně.
NA STÁŽ je projekt z dílny organizace AIESEC, který pomáhá studentům a absolventům rozvíjet své znalosti a dovednosti prostřednictvím mezinárodních výměnných programů v podobě kulturních (poznáváte cizí kultury) nebo odborných (získáváte odborné zkušenosti) stáží. Aktuálně je v nabídce např. manažerská stáž v Německu nebo učitelská stáž v Rusku.
JOBS.CZ nabízí absolventům VŠ speciální sekci, ve které je možné vyhledat pracovní pozici zaměřenou přímo na absolventy VŠ. V nabídkách tak můžete narazit na upřesnění, že je „pozice vhodná pro čerstvé absolventy“ nebo pozice nese označení „junior“.
IAESTE je mezinárodní organizace, která zajišťuje zahraniční praxe pro studenty technických vysokých škol. Aktuálně se IAESTE zapojilo do pořádání online konference, jejímž cílem je setkání studentů, vysokých škol a firem na jednom místě, oproti klasickým pracovním veletrhům se ale lidé setkávají online.
EUROSKOP.CZ nabízí stáže v rámci Evropské unie. Na stáž tak můžete nastoupit v Evropském parlamentu, u Evropského ombudsmana nebo u Soudního dvora.
EURODESK.CZ je Evropská informační síť pro mladé, která nabízí informace o pracovních možnostech. Najdete tu přehled projektů, které se praxemi a stážemi zabývají, ale i konkrétní nabídky. Dozvíte se tu o aktuálním dění na poli oborových konferencí a spoustu užitečných informací o studiu (např. o projektu Erasmus, výuce cizích jazyků, stipendijních programech aj.).
UNIJOBS.CZ je portál, který agreguje jak nabídky stáží, tak kariérní poradenství. Získáte tu informace o tom, jak napsat životopis a motivační dopis, ale i jak obstát u pohovoru, na jaké otázky se připravit, co jsou to např. trainee programy nebo assessment centra a jak v nich obstát.
STÁŽE VE FIRMÁCH je projekt Ministerstva práce a sociálních věcí, jehož cílem je zvýšení uplatnitelnosti občanů na trhu práce. Zaměřují se na absolventy bez praxe a nezaměstnané. Na portálu najdete velké množství nabídek od pokrývače přes vychovatele až třeba po programátora.
Podobných portálů je celá řada. Všechny agregují nabídky pracovních pozic, některé nabízejí kariérní poradenství, jednou se zaměřují na ČR, jindy na celou EU. Programy, které se zaměřují na praxe a stáže, bude mít určitě i vaše univerzita a konkrétní fakulta.
Další inspiraci můžete hledat na konferencích, veletrzích a dalších akcích, které s problematikou uplatnění na trhu práce souvisí. V týdnu od 18. 11. 2013 do 24. 11. 2013 míří do Čech největší celosvětová událost na podporu začínajících podnikatelů a startupů s názvem GLOBAL ENTREPRENEURSHIP WEEK (GEW), během které budete mít možnost navštívit řadu regionálních seminářů v největších městech ČR, semináře pro studenty VŠ o tom, jak založit firmy a startupy, bude se konat událost „Design Meets Business“, můžete povečeřet s předními představiteli byznysu nebo zajít na konferenci na podporu startupů a podnikání.
13. listopadu se v Brně koná veletrh JOB CHALLENGE, na kterém se studenti a absolventi setkají se zástupci firem. Dozvíte se tu mnohé o nabízených pracovních pozicích a uplatnění.
Před nedávnem se v Praze konal veletrh práce s názvem PROFESIA DAYS, který se zaměřoval na předání informací o tom, jak správně vystupovat během pohovoru, jak napsat životopis či motivační dopis (u několika konzultantů a personalistů jste si je mohli nechat zkontrolovat), ale také na to, jak se efektivně učit, jak prezentovat, mohli jste si otestovat své jazykové a počítačové znalosti a dovednosti, popovídat si s konkrétními zaměstnavateli apod.
Sledujte přehled těchto akcí a na nějakou běžte. Jsou zdrojem cenných informací, osobních setkání a nových kontaktů, které se vám jistě budou hodit.
Praxe a stáže jsou od toho, abyste si snáze představili, jak to v prostředí institucí chodí, a jednou si tak usnadnili přechod ze školy do džungle zvané pracovní trh. Tady je několik rad, které vám pomohou získat z praxe nebo stáže to nejlepší:
- Nebojte se! Strach z toho, že něco neumíte, vás limituje v tom se něco naučit a prakticky vyzkoušet.
- Ptejte se! Praxe a stáže jsou od toho, abyste se něco naučili, proto se nikdo nebude pohoršovat nad tím, když se na něj obrátíte s prosbou o pomoc, radu, ukázku…
- Buďte kreativní! Váš školitel/mentor vám sice zadá úkol, ale to, jak jej zpracujete, záleží z větší části na vás – zkuste si vybavit všechno to, co už víte, a snažte se to přenést do praxe. Máte připravit report zachycující analýzu sociálních sítí, co takhle zkusit data vizualizovat pomocí dostupných nástrojů místo obyčejného dokumentu v Excelu? Váš školitel ocení iniciativu a snahu, s jakou se do úkolu pustíte.
- Buďte inovativní! Do instituce přicházíte s originálním balíčkem vlastních znalostí, dovedností a zkušeností. Neváhejte ukázat, co ve vás je, a dejte o sobě vědět, pokud máte skvělý nápad, který by instituci pomohl v zefektivnění práce, urychlení procesu, zkvalitnění produktu atp. Každý nápad se počítá! Nebojte se vyjádřit vlastní názor.
- Učte se! Stáž je ideálním zdrojem nových znalostí a dovedností. Pokud potřebujete danou problematiku pochopit důkladněji, přečtěte si o ní knížku, ptejte se odborníka, najděte si relevantní články, udělejte si online kurz.
- Dokumentujte! Zaznamenávejte vše, s čím jste se během praxe nebo stáže setkali – všechny novinky, problémy, rady, odkazy, postupy… jednou se k nim jistě vrátíte a v tu chvíli oceníte své pečlivě zaznamenané poznámky.
- Sdílejte! Mluvte o svých zkušenostech, šiřte dál své poznatky, informujte o zážitcích z pracovního prostředí. Vaši známí se tak mohou stát součástí celého procesu, když vám přispějí radou, doporučením, motivací a další inspirací.
- Nevzdávejte to! I když se ukáže, že stáž není taková, jakou jste si představovali, zkuste z ní vytěžit maximum. Každá, byť negativní zkušenost, je zkušenost, která vás posune dál.
- Myslete jinak! Zkuste ze stáže udělat něco, díky čemuž z vás bude vyzařovat energie, zapálení a radost, což jsou atributy, po kterých sáhne každý zaměstnavatel!
- Opřete se do toho! Stáž je jedním z krůčků, které tvoří vaši kariéru. Využijte ji na maximum, věnujte práci náležitou pozornost. Buďte aktivní. Hledejte a tvořte.
Co byste měli dělat během svého studia, abyste jednou jako absolventi zvýšili své šance na uplatnění na trhu práce?
Založte si profil na LinkedInu! V dnešní době je již obsazeno kolem 80 % pracovníků přes sociální sítě, takže existence na především tzv. profesních sociálních sítích jako LinkedIn je prakticky nutností. Tato nutnost je zvláště urgentní pro rizikové skupiny – obory s převisem nabídky ze strany uchazečů oproti otevřeným pozicím nebo také skupina absolventů. V současné době je běžnou součástí recruitera práce s LinkedInem. Uživatelé LinkedInu běžně dostávají pracovní nabídky relevantní jejich profilu. K tomu, abyste jako tzv. pasivní uchazeči o práci (tj. nemusíte hned nutně hledat práci, ale chcete nabídky dostávat), musíte mít dobře vyplněný LinkedIn profil, bohatý na klíčová slova, podle kterých vás mohou recruiteři najít. Tzn. že pokud jste student IT a chcete se v tomto oboru realizovat, tak by váš profil měl obsahovat klíčová slova, např. Java, Cisco, networking, SQL, atp. Abyste se objevovali výše ve výsledcích recruiterů, je důležité na LinkedInu dosáhnout síly profilu úrovně „HVĚZDA“. Tzn. mít na LinkedInu fotografii, alespoň 3 pracovní pozice, část souhrn, vzdělání, skills & expertise a alespoň 2 nebo 3 doporučení. LinkedIn studentům navíc umožňuje si práci hledat aktivně a ne pouze spoléhat na pracovní inzeráty. Musíme brát v potaz také to, že na pracovních inzertních portálech je pouze asi 20 % všech otevřených pozic. LinkedIn vám umožní zkontaktovat zaměstnance ve vaší vysněné společnosti, získat o ní další informace nebo se přímo spojit s kompetentními lidmi např. z HR oddělení. Josef Kadlec, LinkedIn headhunter, autor knihy People as Merchandise |
|
Vrhněte se do komunitní práce. Ve školních organizacích, pro lokální uměleckou scénu či klidně pro nějakou větší neziskovku. Získáte úplně jiný pohled na týmovou práci a poznáte nové spolehlivé parťáky. Pokud pracujete poctivě a něco za vámi zůstane, budeme mít cenné ostruhy pro vylepšení vašeho LinkedInu. Jak ve formě realizace s viditelným výsledkem, tak ve formě reference od vašeho šéfa. Pochopíte také, že opravdová motivace neleží ve výši prémií, ale ve smysluplnosti práce, kterou děláte. Lovci hlav se již naučili dávat rovnítko mezi neziskové zodpovědné funkce popsané prostým jazykem a korporátní ňůspík. Z vašeho „staral jsem se o pokladnu a lejstra na fesťáku pro 300 hipsterů“ si umí vyčíst „zodpovědný, organizačně schopný, důvěryhodný“, z „byla jsem kapitánkou vesnického týmu rugbistek a vyhráli jsme dvakrát bronz“ pak jasně přečtou „umí řídit lidi pod tlakem, delegovat úkoly a podávat zpětnou vazbu“. A chytří zaměstnavatelé na tohle slyší často více než na pouhý titul či certifikát. Petr Pouchlý, kapitán škuneru ve svodobné firmě Court of Moravia | |
Získejte interdisciplinární dovednosti, o které bude největší zájem bez ohledu na obor, kde budete hledat uplatnění (což během studia často ještě ani nevíte) – cizí jazyky, komunikační technologie, prezentační dovednosti. To poslední mimochodem neznamená jen umět vytvořit pár slidů v Powerpointu a vystupovat před lidmi, ale umět vyfotit a upravit pár reportážních fotek nebo natočit a sestříhat krátké video. Nebo ještě lépe – vysvětlit svůj projekt/záměr slovy, kterým porozumí i vaši rodiče nebo kamarádi z úplně jiných oborů. Cokoli, z čeho je patrné, že si umíte organizovat svůj čas, pracovat pod tlakem, vést aspoň malý tým spolupracovníků. Cestujte, vyzkoušejte si (jakkoli jednoduchou) práci v zahraničí. Vítaná bude jistě jakákoli podnikatelská zkušenost. Na ní si lze také otestovat, zda vůbec po ukončení studia usilovat o nabídky zaměstnání a nezkusit raději rozjet vlastní firmu. Některé budoucí profese ještě ani neexistují. Proto buďte hlavně zvědaví a mějte chuť se stále učit něco nového. Vlastimil Veselý, zakladatel FIRST Innovation Park, kurátor TEDxBrno a spoluzakladatel Brno Expat Centre | |
Často slýchám od podnikatelů v mém okolí, že nejsou vhodní uchazeči o zaměstnání. Na druhé straně vidím zástupy absolventů, kteří někdy až zoufale hledají práci. Cesta z toho ven však vůbec není těžká. Každý majitel firmy chce ve své firmě lidi, kteří jsou zapálení a práce ve firmě je baví. Proto doporučuji studentům již během studií, aby hledali své talenty, rozvíjeli své mistrovství v činnostech, které je baví, a následně se hlásili do firem, které jsou s jejich talentem v souladu. Buďte připraveni pracovat za zkušenosti jako stážisté. Odnesete si cennou praxi ve vybraném oboru, potkáte se s reálným světem a když se do takové stáže pustíte opravdu naplno, jistě díky ní získáte i tolik potřebné sebevědomí a pocit vlastní hodnoty.
Nebojte se říct vaší vysněné firmě, že chcete pracovat právě v ní, a nezapomeňte na důvody, které vás k tomuto tvrzení vedou. Z vlastní zkušenosti vím, že uchazeč, který dokáže smysluplně vyjádřit, že chce pracovat právě v naší firmě, bude mít násobně větší šanci na úspěch, než jiní uchazeči. A v neposlední řadě, nepodceňte svůj osobní rozvoj a vzdělávání mimo vaši školu! Michal Hrubý, regionální ředitel Business for Breakfast
|
|
Podle mě je jako první krok potřeba určit si, kam se vlastně v životě chci ubírat. Kde bych chtěl pracovat, na jaké pozici, jakou bych chtěl mít náplň práce atd. Na základě toho si potom zkusit najít praxi, která mě k těmto cílům posune. Není rozhodně dobrá cesta rozeslat své CV na kdejaké pozice a čekat, kdo se ozve, že by možná měl zájem. Podle mě je dobrá cesta určit si, kde a co chci dělat a vytvořit si co nejideálnější podmínky pro to, abych se na danou pozici dostal. Například si zjistit základní informace o konkrétní firmě, pobavit se s lidmi, kteří mají v dané oblasti zkušenosti, zjistit si, co daná firma od uchazečů očekává a co vyžaduje, co navíc můžu nabídnout dané firmě oproti ostatním uchazečům atd. Mou radou by také bylo vzdělávat se způsobem, aby vzdělávání bylo obrazem osobního rozvoje a získávání užitečných a praktických informací, které v životě mohu využít. Čas strávený studiem informací, které pravděpodobně využiji pouze v testu nebo u zkoušky, nikoli v životě, je podle mého názoru lepší využít získáváním praktických zkušeností a znalostí například praxí ve firmách, na školeních nebo sledováním online vzdělávacích kurzů. Libor Hoření, podnikatel | |
Pokud studenti stojí o vylepšení své budoucí pozice na trhu práce, lepší než běžné stáže a mnohem lepší než brigády za barem je práce pro neziskovky. Sice si nepřijdete na moc peněz, protože jsem ještě neviděl neziskovku, která by měla dost financí, ale právě díky této podfinancovanosti máte velkou šanci dostat se brzy k odpovědné, zajímavé a různorodé práci. Navíc neziskovky většinou vykazují konkrétní činnost, kterou se můžete pochlubit a která budoucím zaměstnavatelům zní mnohdy líp než zkušenosti s prací neplaceného interna na pozici kolečka v korporátním soukolí. Taky si můžete vybrat odvětví, v jakém se budete realizovat a spíš vás to bude bavit, protože poptávka převyšuje rozhodně nabídku. A přinejhorším získáte „jenom“ zkušenost, že ne vždy se musí pracovat čistě pro peníze. Honza Moravec, Khanova škola | |
Zaprvé, podnikejte. Škola dává jedinečnou šanci vyzkoušet něco svého, osahat svou hodnotu na trhu, vydělat trochu peněz a zároveň si zkusit práci pod tlakem pro reálného klienta. Když se to nepovede, nic hrozného se neděje. Zadruhé, když nepodnikáte, pracujte pro nějakou firmu. Nejen kvůli penězům, ale kvůli tomu, že si tam můžete zkusit, co by vás bavilo, a rozvinout svůj talent. Zatřetí, pokud ani nepodnikáte ani nepracujete, zkuste se s nějakou firmou, neziskovkou či státní institutcí dohodnout na stáži či diplomce. Udrží vás to v kontaktu s realitou a hlavně – pokud se budete moci pochlubit zkušeností s řešením skutečného zadání u pohovoru, jistě to nebude na škodu. Adam Hazdra, vedoucí Institutu veřejných služeb a autor bestselleru Skvělé služby. | |
Pro uplatnění na trhu práce doporučuji stále to stejné: naučte se prodávat. Je to nejcennější a současně nejvíc podceňovaná dovednost. Naučíte se mluvit s lidmi, rychle odhadnout jejich povahu, analyzovat potřeby, prezentovat svoje názory a zvládat odmítnutí. Občas mě pobaví uchazeč o práci, který vnímá prodej jako něco pod jeho úroveň – zatímco se mi zoufale snaží prodat své dovednosti a znalosti, aby dostal práci… Pokud vám vyhovuje zaměstnání, zkuste telemarketing. Jestli vás láká podnikání, vrhněte se do přímého prodeje. Petr Gogolín, CEO firmy Kurzor |
(VÍCE INFORMACÍ ZDE)
Získejte peněžní bonusy a výhody zdarma.
(VÍCE INFORMACÍ ZDE)